In 1934 werden er in New York treinrails aangelegd boven het straatniveau. Via deze zogenaamde ‘Highline’ werd vooral veel vlees, vis en gevogelte vanuit het Meatpacking District naar de rest van de stad vervoerd. Door het inzetten van steeds meer vervoer over de weg, werd the Highline na een tijdje overbodig en in 1980 reed de laatste trein hoog boven de mensen van de ene naar de andere kant van New York.
In plaats van de spoorlijn op te breken, besloot het stadsbestuur van New York om van The Highline een park te maken. Het project zou ruim honderdvijftig miljoen dollar gaan kosten, een bedrag dat de stad helemaal niet had. Tegen wil en dank zijn ze er toch mee begonnen en veertig jaar later trekt het park jaarlijks miljoenen bezoekers. Met een goede reden!
Van A naar B
De Highline loopt vanaf het Meatpacking District tot aan Hudson Yards en bestaat uit drie delen. In 2009 werd het eerste deel voor het publiek open gesteld. Het tweede deel werd geopend in 2014 en het laatste deel is pas sinds vorig jaar officieel te bezoeken. Elke deel is met veel steun van liefhebbers en vrijwilligers gerealiseerd.
Er zijn meerdere plekken waar het High Line Park betreden kan worden. Ter plaatse kan men kiezen waar men een wandeling door het park wil beginnen. Sommige bezoekers doen mee met de twee uur durende audiotour. Deze geeft uitleg over de verschillende plaatsen die vanaf de Highline kunnen worden gezien, zoals de Nabisco fabriek, waar het Oreo koekje is uitgevonden of 10th Avenue Square. Er kan natuurlijk ook gewoon een lekkere wandeling gemaakt worden. Het park staat vol bloeiende planten, struiken, bomen en prachtige kunstwerken die de moeite van het bekijken zeker waard zijn.
De Highline in Utrecht
Voor wie de Highline wil bezoeken gooit de bekende boosdoener roet in het eten: corona. Het is op dit moment nou eenmaal niet veilig om af te reizen naar een drukbevolkte stad als New York.
Er is een lichtpuntje: ook in Nederland zijn de laatste jaren Highline-achtige parken aangelegd. Ik ben vaak in het Oosterspoorbaanpark in Utrecht geweest. Dit park is aangelegd over wat vroeger – het zal u niet verbazen – de Oosterspoorbaan was. In 1874 is deze lijn aangelegd als verbinding tussen Utrecht en Hilversum. Lange tijd geleden al heeft het deze functie verloren. Pas recent besloot de gemeente Utrecht te doen wat New York heeft gedaan en er een bijzonder park van te maken. En bijzonder is het. Het is moeilijk om je niet vredig te voelen terwijl je door het park loopt. Men kan er ook doorheen fietsen, wat ik met mijn vrienden vaak gedaan heb. Alhoewel het aanzienlijk kleiner is dan de New Yorkse variant, is het toch zeker waard om een keer te bezoeken als je in Utrecht bent.
De Highline in Rotterdam
Ook in Rotterdam is de Highline een inspiratiebron geweest. In deze stad ligt het 1,9 km lange luchtpark Hofbogen. Hier is het, net zoals in New York, mogelijk om te chillen, naar kunst te kijken en om lekker te wandelen. Het is echter niet gebouwd op een spoorlijn. De Rotterdamse architecten hebben op een andere manier de Highline nagebootst: het park hangt boven het straatniveau. Zodoende krijgt wie in Hofbogen loopt een prachtig uitzicht over de stad Rotterdam.
Sta op van de hele dag thuiswerken achter je bureau, schudt je ledematen los en ga een fijne wandeling maken om de hoek. Zo waan jij je toch even in the Big Apple in deze lastige tijden.
Wil jij ook op ontdekking in Nederland? Lees dan ook volgende blogs:
https://www.ikwilreizen.nl/reis-door-nederland-de-wereld-om-je-hoek/
https://www.ikwilreizen.nl/op-vakantie-dicht-bij-huis-staycation/
https://www.ikwilreizen.nl/een-stedengids-voor-rotterdam-tips-door-locals/
Of ga onze bloggers achterna en stuur ons een gastblog.
Roos van der Velden (2003) is student film- en literatuurwetenschappen, part time serveerster en (nu nog) hobbyschrijver. Onder andere heeft zij al korte verhalen en commerciële teksten in zowel Engels en Nederlands gepubliceerd. Op Ik Wil Reizen schrijft zij over de metaforische en de echte hoogte- en dieptepunten van op reis zijn, een van haar favoriete bezigheden. Oh, ja, en dan moet ze bovenop alles ook nog ademhalen.