Mijn vorige artikel ging over thuiskomen en het gevoel dat je weer moet landen, uren of dagen nadat je laatste trein gearriveerd is. Dat gevoel heb ik ook tijdens het schrijven van het laatste artikel van deze serie. Ik ben hier voor de laatste keer, om de voors en tegens van het interrailen te bespreken.
Hierbij bedoel ik voor- en nadelen in vergelijking met de auto of het vliegtuig. Je kan ook met de fiets of lopend naar je vakantieadres, maar vaak is het lopen of fietsen voor mensen al de vakantie. Het is niet zomaar te vervangen door een ander vervoermiddel, terwijl een vliegtuig, een auto en de trein allemaal voors en tegens hebben.
Nadeel: moeilijk wendbaar
Als je met de trein reist, ben je aan de trein gebonden. Je zit vast aan hoe laat de trein vertrekt, of deze misschien vertraagt is of uitvalt en waar deze heen gaat. Vooral in een land als Noorwegen zijn er nadelen als je met de trein gaat. De echt mooie delen van Noorwegen, plekken als Drevsjø en Rorøs, ga je niet zomaar zien. Ik had het geluk dat ik Ida had om me mee te nemen, maar als je gebonden bent aan het OV is het onmogelijk om deze plekken te ontdekken.
Bovendien gebeurt het weleens dat je in je hostel niks zit te doen omdat het te vroeg is om naar het station te lopen. Wie met de auto gaat, kan vertrekken wanneer hij wil.
Kort gezegd ben je overgeleverd aan het schema van de trein en dat neemt een deel van je vrijheid weg.
Voordeel: goedkoop
Met een interrailpas zijn alle reiskosten gedekt. Je hebt een ticket en daarmee is de kous af. Je bent niet afhankelijk van de prijs van benzine en bovendien is benzine voor honderden kilometers al snel duurder dan je interrailkaart. Hier komt bij dat je geen parkeerkosten hebt en je geen moeite hoeft te doen om een plek voor je auto te vinden (een voordeel waar Ida me terecht op gewezen heeft).
Nadeel: bagage
In een auto kan je het je veroorloven om een extra oplader of een flesje doucheschuim mee te nemen. Daarentegen in een trein moet je goed plannen, omdat je anders toezicht moet houden en plek moet vinden voor tassen vol spullen. In een auto is er, voor een groot deel, extra opbergruimte voor spullen en hoef je minder goed op te letten wat er mee gaat, al helemaal als je alleen bent.
Neutraal: tijdsduur
Of de trein of de auto sneller is, hangt af van de route die je neemt. Treinen kunnen veelal rechtdoor en sneller waar een auto dit niet kan. Een vliegtuig kan je sneller dan een auto of trein van de ene kant van Europa naar de andere brengen. Dan gaat het erom wat je wilt: wil je het liefst binnen zes uur in Griekenland zitten, of vind je het niet erg om er meerdere dagen over te doen? Wil je tussendoor kunnen stoppen, of is aan een stuk door trekken prima?
Voordeel: klimaatneutraal
De trein is aanzienlijk beter voor het milieu dan de auto of het vliegtuig. Het vervoert meer mensen met minder brandstof. Dit is ook de reden dat veel mensen tegenwoordig de trein verkiezen boven het vliegtuig.
Interrailen, de voors en tegens … uiteindelijk zul je zelf een afweging moeten maken. Wat is belangrijker? Wendbaarheid of snelheid? Vind je in de trein zitten leuk? Of wil je liever de vrijheid van een auto?
Die keus kan ik niet voor je maken. Maar misschien, heel misschien, heb ik hem na 22 artikelen wel een beetje beïnvloed.
Roos van der Velden (2003) is student film- en literatuurwetenschappen, part time serveerster en (nu nog) hobbyschrijver. Onder andere heeft zij al korte verhalen en commerciële teksten in zowel Engels en Nederlands gepubliceerd. Op Ik Wil Reizen schrijft zij over de metaforische en de echte hoogte- en dieptepunten van op reis zijn, een van haar favoriete bezigheden. Oh, ja, en dan moet ze bovenop alles ook nog ademhalen.